Bloodhound SSC ? 22. rekord prędkości na celowniku Castrol

1227,986 km/h ? tyle wynosi wciąż aktualny rekord prędkości na lądzie, ustanowiony 15 października 1997 roku przez Andy Greena. Już w tym roku ma zostać pobity. Wszystkie środki smarne wykorzystane w projekcie pochodzą od firmy Castrol.

Andy Green spróbuje poprawić swój dotychczasowy rekord bolidem Bloodhound SSC, który jest skrzyżowaniem samochodu wyścigowego i samolotu. Obecnie trwają nad nim prace, którymi kieruje Richard Noble. Miejscem próby będzie Hakskeen Pan w RPA, a wyzwanie zostanie podjęte latem.

Pojazd Bloodhound będzie wykorzystywał zarówno specjalistyczne środki smarne Castrol, jak i takie, których używają miliony kierowców na całym świecie. W silniku odrzutowym będzie wykorzystany olej Castrol 5000/BP Turbo 2380, w układzie hydraulicznym znajdzie się Castrol Hyspin AWH-M46, a za działanie hamulców będzie odpowiadać stosowany w motorsporcie płyn Castrol React SRF. Do smarowania łożysk kół posłuży Castrol Alphasyn T32, w pojeździe będzie stosowany także smar Castrol Intertox Medium 150. Nie wolno zapomnieć również o oleju Castrol EDGE ? jego zadaniem będzie smarowanie silnika Jaguara, który służy jako? pompa do paliwa rakietowego.

?Produkty Castrol, także te z najnowszą technologią Titanium FST?, idealnie pasują do Bloodhounda SSC, przecież jest to wciąż samochód? ? mówi Richard Noble. ?Nasza współpraca trwa już wiele lat, a pierwszy rekord prędkości z udziałem tej marki pobito już w latach 20. XX wieku? ? dodaje.

Skrót SSC w nazwie pojazdu oznacza ?supersonic car? czyli samochód naddźwiękowy. Bloodhound SSC dysponuje mocą 135 tys. KM, sześciokrotnie większa od tej, jaką dysponują wszystkie samochody Formuły 1, startujące w jednym wyścigu. To pozwoli mu przekroczyć prędkość dźwięku. By uzyskać taką moc i pobić rekord prędkości Richard Noble sięgnął po silnik odrzutowy, zespół rakiet i środki smarne Castrol.

Oprócz poprawienia rekordu prędkości na ziemi latem 2015 roku, Andy Green chce rok później dokonać czegoś jeszcze bardziej imponującego ? przekroczyć barierę 1000 mil/h (1609 km/h). Obie próby będą wyjątkowym testem dla kierowcy i maszyny, a sukces uda się osiągnąć tylko wtedy, gdy będą idealnie zsynchronizowani.

Castrol, jeden z wiodących producentów środków smarnych, od wielu lat wspiera pionierów podczas ich prób bicia rekordów prędkości. Firma ma na koncie współpracę przy 21 rekordach, a pierwszy z nich ustanowiono na początku lat 20. XX wieku. Na liście rekordzistów, którzy korzystali ze wsparcia Castrol, są m.in. Malcolm Campbell, Henry Seagrave, George Eyston, a wśród pojazdów są takie legendy jak Sunbeam, Bluebird i Thunderbolt.

Najnowszy rozdział historii współpracy przy biciu rekordów prędkości z marką Castrol został napisany przez Richarda Noble?a w 1983 roku (pojazd Thrust 2) i 14 lat później ? Andy Greena, w samochodzie Thrust SSC. Obaj chcą zapisać kolejne strony dzięki Bloodhoundowi SSC, smarowanemu przez Castrol EDGE. ?Jesteśmy zaszczyceni, że możemy wspierać projekt Bloodhound. To partnerstwo daje nam możliwość zaprezentowania naszych produktów i wyznaczenia nowych standardów, by kolejny raz przesunąć granice? ? mówi Paul Waterman, prezes Castrol.

 

21 rekordów prędkości na lądzie z udziałem marki Castrol

Rok

Kierowca (pojazd)

Miejsce

Prędkość zarejestrowana

1922

Kenelm Lee Guinness (Sunbeam)

Brooklands (Wlk. Brytania)

133,75 mil/h (215,25 km/h)

1924

Ernest Eldridge (Fiat)

Arpajon (Francja)

145,89 mil/h (234,79 km/h)

1924

Malcolm Campbell (Sunbeam)

Pendine (Wlk. Brytania)

146,16 mil/h (235,22 km/h)

1925

Malcolm Campbell (Sunbeam)

Pendine (Wlk. Brytania)

150,76 mil/h (242,62 km/h)

1926

Henry Segrave (Sunbeam)

Southport (Wlk. Brytania)

152,33 mil/h (245,15 km/h)

1927

Malcolm Campbell (Napier-Campbell)

Pendine (Wlk. Brytania)

174,88 mil/h (281,44 km/h)

1927

Henry Segrave (Sunbeam)

Daytona Beach (USA)

203,79 mil/h (327,97 km/h)

1928

Malcolm Campbell (Napier-Campbell)

Daytona Beach (USA)

206,95 mil/h (333,05 km/h)

1928

Ray Keech (Triplex)

Daytona Beach (USA)

207,55 mil/h (334,02 km/h)

1929

Henry Segrave (Golden Arrow)

Daytona Beach (USA)

231,36 mil/h (372,34 km/h)

1931

Malcolm Campbell (Bluebird)

Daytona Beach (USA)

246,09 mil/h (396,04 km/h)

1932

Malcolm Campbell (Bluebird)

Daytona Beach (USA)

253,97 mil/h (408,73 km/h)

1933

Malcolm Campbell (Bluebird)

Daytona Beach (USA)

272,46 mil/h (438,48 km/h)

1935

Malcolm Campbell (Bluebird)

Daytona Beach (USA)

276,82 mil/h (445,50 km/h)

1935

Malcolm Campbell (Bluebird)

Bonneville (USA)

301,13 mil/h (484,62 km/h)

1937

George Eyston (Thunderbolt)

Bonneville (USA)

312,00 mil/h (502,12 km/h)

1938

George Eyston (Thunderbolt)

Bonneville (USA)

345,50 mil/h (556,03 km/h)

1938

George Eyston (Thunderbolt)

Bonneville (USA)

357,50 mil/h (575,34 km/h)

1983

Richard Noble (Thrust 2)

Black Rock (USA)

633,47 mil/h (1019,47 km/h)

1997

Andy Green (Thrust SSC)

Black Rock (USA)

714,144 mil/h (1149,303 km/h)

1997

Andy Green (Thrust SSC)

Black Rock (USA)

763,035 mil/h (1227,986 km/h)


dostarczył infoWire.pl
Źródło BP Europa SE, Oddział w Polsce. Dostarczył netPR.pl
Authors
Top